
Począwszy od lat 90. XX wieku w zarządzaniu strategicznym coraz pokaźniejszą rolę pełni trend zasobowy. W ramach tego nurtu kluczowe znaczenie w produkowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa przypisywane jest tzw.
potencjałom strategicznym przedsiębiorstwa, obejmującym zasoby, zdolności i kompetencje. Wymienione potencjały strategiczne stanowią podstawę osiągania sukcesu poprzez przedsiębiorstwo i z tego względu określane są mianem potencjałów sukcesu przedsiębiorstwa.
Obok nich w zasobowym nurcie zarządzania strategicznego ważne miejsce zajmują tzw. Wyznaczniki sukcesu przedsiębiorstwa, będące przejawami (symptomami) sukcesu osiąganego poprzez przedsiębiorstwo. Wyznacznikami tymi są efekty rynkowe i efekty ekonomiczne uzyskiwane poprzez przedsiębiorstwo.
Efekty te stanowią podstawę tworzenia trwałej, długotrwałej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej ważne miejsce zajmuje logistyka. Postępujący rozwój logistyki przyczynia się w coraz obszerniejszym stopniu do jej postrzegania jako koncepcji zarządzania przepływami materiałów, towarów i informacji w skali przedsiębiorstwa, a choćby całego łańcucha dostaw.