Polska - E-booki - Ogłoszenia lokalne - Sprzedam, kupię na a6.pl - Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku (2016)

Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku (2016)

PL 24.24 zł.

2 miesięcy Nowy Sprzedam 1 odsłona ID #3717627

Opis

QR CODE
Tytuł Polski język motoryzacyjny początku XXI wieku Podtytuł na materiale portali hobbystycznych Autor Wioletta Wilczek Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-887-3 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Językoznawstwo Polonistyczne Rok wydania 2016 Katowice Wydanie 1 liczba stron 242 Format pdf Spis treści Spis treści Wstęp / 7 Część pierwsza Lingwistyka płci i socjolingwistyka – konteksty teoretyczne i metodologiczne pracy 1. Problematyka języka płci – wybrane zagadnienia / 13 1.1. Lingwistyka płci – stan badań i przegląd zagadnień / 13 1.2. Zagadnienia tożsamości / 18 1.3. Płeć w Sieci / 20 1.4. Cechy języka płci / 22 1.4.1. Wyznaczniki odmienności języka kobiet i języka mężczyzn / 22 1.4.2. Androcentryzm językowy – niesymetryczny obraz obu płci / 24 1.4.3. Właściwości języka pań i języka panów / 25 1.5. Stereotypy dotyczące płci / 28 1.6. Anonimowość i weryfikacja płci. Zjawisko „wirtualnej zmiany płci" / 32 1.7. Podsumowanie / 33 2. Aspekty socjolingwistyczne – wybrane zagadnienia / 35 2.1. Socjolingwistyka – podstawowe założenia i problemy / 35 2.2. Typologia socjolektów / 39 2.3. Leksyka motoryzacyjna – próba klasyfikacji / 41 2.4. Podsumowanie / 43 Część druga Portale motoryzacyjne – charakterystyka materiału 1. Portale motoryzacyjne – informacje ogólne / 47 2. Pole wysokogatunkowe portalu motoryzacyjnego / 49 3. Charakterystyka analizowanych stron / 50 Część trzecia Analiza zawartości portali motoryzacyjnych w ujęciu lingwistyki płci 1. Zakres i charakter analizy / 55 2. Język pań i język mężczyzn na portalach motoryzacyjnych / 58 2.1. Podstawowe zakresy przełamywania cechy językowych płci / 59 2.1.1. Ekspresywność, emocjonalność i deminutywność języka panów / 59 2.1.2. Profesjonalizm, rzeczowość i fachowość wypowiedzi kobiet / 61 2.2. Język barw jako wyraz kobiecości / 63 2.3. Frazeologizmy / 67 2.4. Graficzne środki eufemizacji / 68 2.5. Pytania dodane jako wyraz damskiej niepewności / 69 2.6. Język płci – podsumowanie / 70 3. Stereotypy na temat pań i mężczyzn za kierownicą / 71 3.1. Artykuły walczące z kreowaniem seksizmu za kierownicą / 71 3.2. Stereotypy płciowe związane z motoryzacją / 74 3.2.1. Jeździsz jak baba i kto dał jej prawko? – negatywna waloryzacja kierowców płci kobiecej / 76 3.2.2. W lewo! ale które? – kobiece mylenie kierunków / 78 3.2.3. Lusterko = makijaż i fryzura / 80 3.2.4. Z telefonem przy uchu – rozmowy podczas prowadzenia pojazdu / 81 3.2.5. Kobiece parkowanie / 82 3.2.6. Powoli czy brawurowo? Jazda zbyt wolna albo z nadmierną szybkością / 85 3.2.7. „Podwójny gaz" – problem jazdy po spożyciu alkoholu / 87 3.2.8. Z uprzejmością czy egoizmem? Kultura na drodze / 89 3.2.9. Nie zapomnij wrzucić biegu, czyli komentarze pasażerów / 90 3.2.10. Jazda po męsku / 93 3.2.11. Stereotyp kierowcy BMW / 94 3.2.12. Stereotypy w sferze motocyklowej / 95 3.2.13. Bunt czy akceptacja? / 97 3.3. Sposoby przełamywania stereotypów płciowych – podsumowanie / 99 3.4. Babskie autko i męska fura – stereotypowa kategoryzacja pojazdów / 100 3.5. Mistrz kierownicy, niedzielny kierowca i pirat drogowy – sposoby wartościowania kierowców / 102 3.6. Nazwy kobiety kierowcy / 105 4. Specyfika portali dla pań / 108 4.1. Sfera wizualna jako wyznacznik portali damskich / 108 4.2. Dbałość o urodę jako domena kobiet / 109 4.3. Moda jako element pasji motoryzacyjnej / 111 4.4. Występowanie komponentów motoryzacyjnych w powszednim życiu / 112 4.5. Panna młoda w wersji moto / 113 4.6. Motomama i jej pociechy – pasja motoryzacyjna i macierzyństwo / 114 4.7. Żeńskie plotkowanie / 115 4.8. Portale dla pań – podsumowanie / 116 5. Zjawisko anonimowości i weryfikacja płci – wybrane przykłady / 117 6. Typowe językowe wykładniki wypowiedzi / 120 Część czwarta Charakterystyka leksyki dotyczącej socjolektu motoryzacyjnego na podstawie portali internetowych 1. Przedmiot i charakter badań / 125 2. Określenie moto / 129 3. Określenia samochodów i motocykli / 131 3.1. Fura, bryka, igła czy muł, padaka, złom? różnorodność ekwiwalentów leksemów samochód oraz motocykl / 131 3.1.1. Określenia wartościujące pozytywnie / 132 3.1.2. Określenia waloryzujące negatywnie / 138 3.1.3. Nazwy neutralne, nacechowane kontekstowo / 143 3.1.4. Przeznaczenie i funkcja pojazdu / 145 3.1.5. Odpowiedniki samochodu i motocykla – podsumowanie / 148 3.2. Fordziak, merc, japończyk. Nazwy marek i modeli pojazdów / 150 3.2.1. Określenia z formantami sufiksalnymi / 151 3.2.2. Nazwy odnoszące się do wyglądu pojazdu / 159 3.2.3. Nazwy marek i modeli poddane derywacji wstecznej / 160 3.2.4. Leksemy o formie dostosowanej do polskiej fonetyki / 161 3.2.5. Nazwy powstałe wskutek procesu adideacji i metaforycznych skojarzeń / 162 3.2.6. BMW, czyli Będziesz Miał Wydatki. Skrótowce, akronimy / 164 3.2.7. Imiona pojazdów / 167 3.2.8. Leksemy nawiązujące do kraju produkcji / 168 3.2.9. Nazwy marek i modeli – podsumowanie / 169 3.3. Logo samochodu jako podstawa nazewnicza / 173 4. Tematyka samochodowa i motocyklowa / 176 4.1. Sposoby eksploatacji auta – typ paliwa / 176 4.2. Rodzaje pojazdów ze względu na wybrane dane techniczne / 180 4.3. Komponenty samochodu/motocykla / 183 4.3.1. Części znajdujące się pod maską / 186 4.4. Sposoby wyrażania ingerencji w samochód / 190 4.5. Zawody związane z naprawą auta / 195 4.6. Blacha i blachara / 199 4.7. Korozja i jej efekty / 202 5. Animizacje i antropomorfizacje pojazdów / 204 6. Kombiak, gleba i szlif – jedna nazwa, różnorodne znaczenia w kategoriach auto i moto / 210 7. Popularność konstrukcji w + miejscownik / 212 8. Progresywność lub powtarzalność nazw / 214 9. Podstawowe parametry leksyki motoryzacyjnej – podsumowanie / 215 Zakończenie / 217 Bibliografia / 221 Źródła internetowe / 227 Wykaz zastosowanych skrótów / 231 Portale internetowe / 231 Słowniki / 231 Summary / 233 Резюме / 235
TaniaKsiazka.pl
0 votes

Komentarze 0

Żadne komentarze nie zostały jeszcze dodane