
Nr ewidencyjny MEN: 79/9/2011
Podręcznik ,,swoimi słowami", uporządkowany według nieprzemijalnych problemów, umożliwia pogłębioną refleksję na temat człowieka i świata. Tematyczny układ tekstów umożliwia zapoznanie uczniów zarówno z dziełami klasycznymi, jak i współczesnymi. Ich wybór został dopasowany do możliwości poznawczych, a także zainteresowań gimnazjalistów. Jednocześnie utwory literackie są w podręczniku łączone z innymi tekstami kultury - zwłaszcza z filmem, muzyką, sztukami plastycznymi. Wprowadzenie elementów edukacji medialnej upraszcza uczniom uczestniczenie we współczesnej kulturze.
Podręcznik ,,swoimi słowami 3" składa się z dziewięciu rozdziałów, aanalizowane w nich problemy powiązane są z kolejnymi epokami historycznoliterackimi. Rozdziały mają podobną strukturę:
1. Wstęp - niedługie wprowadzenie w problem, a także w specyfikę epoki, będącej punktem odniesienia, pozwala na powiązanie danego motywu ztradycją literacką,
2. Teksty z epoki - utwory dotyczące rozważanego w danym rozdziale problemu, a jednocześnie reprezentatywne dla epoki, będącej w danym rozdziale podstawowym źródłem odniesień,
3. Teksty z innych epok - powiązane z danym problemem utwory późniejsze, z reguły z XX w.; są wśród nich równocześnie arcydzieła literatury polskiej i obcej, jak i bliższe uczniom utwory z literatury modnej i młodzieżowej. Zróżnicowanie tych tekstów pozwala ukazać uniwersalność problemów i przeróżne sposoby ukazywania ich poprzez twórców,
4. Sztuka i media - plastikowe, poparte przykładami omówienie problemów potężnej dziedziny sztuki, wybranego medium lub zjawiska kultury (tematy: komiks, taniec, plakat, blog, film dokumentalny, graffiti, reklama, film animowany, fotografia), za każdym razem w związku z tematyką rozdziału,
5. Podsumowanie i końcowe pytania - pomagają uczniom wuporządkowaniu i systematycznym sprawdzaniu zdobytej wiedzy.