Sprężenie jest zamierzonym, projektowanym zabiegiem technicznym zmieniającym naturalny, powstały w wyniku grawitacji, układ sił wewnętrznych w konstrukcji. Cel ten osiąga się przez zastosowanie zaprojektowanej trasy cięgna z założeniem minimalizacji siły sprężającej. Przebieg cięgna i siła sprężająca wywołują specyficzne dla tej trasy oddziaływania na konstrukcję. Modelowaniu tego oddziaływania w mostach o różnorodnej geometrii przęseł poświęcona jest treść książki. Liczne przykłady dydaktyczne i obliczenia zrealizowanych projektów sprężenia posiadają ułatwić korzystanie z ogólnych (nie specjalistycznych) programów MES.(...)
W niniejszej książce prezentowane jest ujęcie statyczne efektów sprężenia, dające pogląd na redystrybucje˛ sił wewnętrznych w elementach konstrukcji. Ogólne algorytmy mogą być zastosowaneczne w zaimplementowaniu do zróżnicowanych grup mostów: betonowych, zespolonych (stalowych), prefabrykowanych ? o zróżnicowanych schematach statycznych: belkowych, rozporowych (ramowych), podwieszonych. Algorytmy w tym samym ujęciu mogą być wykorzystywane w dowolnych modelach geometrii konstrukcji: liniowych, płaskich, przestrzennych; odwzorowanych z użyciem elementów prętowych, powierzchniowych, pojemnościowych.
Od Autora