Polska - Humanistyka - Ogłoszenia lokalne - Sprzedam, kupię na a6.pl - Scena - między słowem a obrazem - Magda Nabiałek, Universitas

Scena - między słowem a obrazem - Magda Nabiałek, Universitas

PL 31.21 zł.

3 lat Nowy Sprzedam 2 odsłon ID #4059565

Opis

QR CODE
Magda Nabiałek absolwentka polonistyki, doktor nauk humanistycznych. Pracuje jako asystentka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z poetyką dramatu. Redaktor tomów Romantyzm Drugiej obszernej Emigracji, a także Krzyżanowski. Spojrzenie po latach i numeru specjalnego Przeglądu Filozoficzno-Literackiego Łotman / de Man. Wprowadzone przez Autorkę kategorie pozwalają na nowo zobaczyć standardowe dla twórczości Słowackiego, a nieprzystępne do opisania napięcia wewnętrzne. W książce Magdy Nabiałek przemiany ujęto w języku poetologicznym, a nie w języku teorii sztuki romantycznej. Zmiany w sposobie postrzegania świata przez twórcę Fantazego polegają na modyfikacji techniki budowy kadru, a co za tym idzie przebudowie pozycji odbiorcy. Zmiana taka może wspomagać (tak upragnioną poprzez poetę) transfigurację czytelnika, przeprowadzonego poprzez patrzenie i widzenie do rozumienia. Do szczególnych osiągnięć zaliczyłabym analizę Kordiana i Balladyny. Dopiero ta dość złożona sugestia poetologiczna jest w stanie opisać zmienność perspektyw i możliwości widzenia świata ukazaną w tych dramatach, z którą niezupełnie radzą sobie kategorie ironii, fantastyczności, iluzji i deziluzji czy cudowności. Dr hab. Magdalena Saganiak, prof. UKSW Historia humanistyki to nie tylko kolekcja zwrotów, lecz także nieprzerwanych powrotów. Jednym z nich jest propozycja Magdy Nabiałek, która na nowo próbuje postawić pytania o szczególny status dramatu i związaną z nim poetykę utworów scenicznych. Swoje rozważania sytuuje zaś w nadal aktualnej dla humanistyki opozycji słowa i obrazu, której potencjału badawczego zdaje się dramatologia nie wykorzystała do dziś. Koncentrując swoją uwagę na problematyce związanej ze zmiennością perspektyw, a także sposobami widzenia świata ukazanymi w dramatach Juliusza Słowackiego, autorka formuje własną propozycję lektury tekstów autora Kordiana. Analiza wielopłaszczyznowej struktury utworów Słowackiego pozwala jej na odtworzenie architektoniczno-przestrzennej konstrukcji dzieła. Pojęcia sceniczności, kadru, ramy służą tutaj do wyodrębnionia wewnętrznych napięć w strukturze dramatu i kryjącego się za nimi potencjału semantycznego. Dzięki czemu zaprezentowana analiza zyskuje charakter propozycji teoretycznej wykraczającej poza twórczość jednego autora.
Libristo.pl
0 votes

Komentarze 0

Żadne komentarze nie zostały jeszcze dodane