
YAMAHA MONTAGE 8 kolekcja Montage ustanawia nowy, przełomowy etap w dziedzinie kontroli nad dynamiką muzyczną, tworzenia brzmienia i niezakłóconej pracy z instrumentem. Technologia Motion Control Synthesis Engine technika Motion Control Synthesis Engine łączy dwa legendarne moduły brzmieniowe: AWM2 (wykorzystujący wysokiej jakości próbki waveform oraz syntezę subtraktywną) i FM-X (innowacyjny moduł, oparty na metodzie syntezy FM).
Oba silniki brzmieniowe mogą być dowolnie strefowane oraz warstwowane w ramach ośmiu części w jednym ustawieniu Performance w instrumentach linii Montage. Ingeruj w ustawienia Performance, przy pomocy funkcji Motion Control.
Motion Control jest w pełni programowalnym narzędziem do tworzenia głębokich i dynamicznych brzmień. Twórz świeże brzmienia bez ograniczeń, których nie byłbyś w stanie wygenerować w poprzednich syntezatorach.
1. Wyszukana kontrola nad dynamiką Muzyka jest pełna ekspresji. Kolekcja MONTAGE daje nowy sposób wyrażania ekspresji, za pomocą technologii Motion Control Synthesis Engine. Moduł brzmieniowy zezwala na kompleksową interakcję z wieloma kanałami równocześnie, zezwalając kreować własne, unikalne brzmienia.
- Pokrętło Super Knob Twórz dynamiczne brzmienia od radykalnych, aż po subtelne zmiany parametrów, przy pomocy pokrętła Super. Super Knob pozwala sterować wieloma parametrami równocześnie, wywierając ogromny wpływ na ostateczne brzmienie.Na przykład: przy pomocy pokrętła Super Knob możesz zmienić pozycję słuchacza, stojącego przy instrumencie – od pozycji po prawej stronie instrumentu, aż do miejsca dalekiego od instrumentu - na widowni.
Radykalnie zmieniaj charakter konfiguracji Performance, tworząc brzmienia przestrzenne albo rytmiczne i bardziej wyraziste.Super Knob może zostać zaprogramowany, jako drugi kontroler nożny FC7, co ułatwi kreację brzmienia w czasie grania.
- Pokrętła SEQ rozszerz Sekwencje ruchowe (Motion Sequences) są zsynchronizowane w tempie, dzięki czemu są w pełni programowalne i mogą być przypisane do dowolnego parametru syntezatora. Daje to nowe, praktycznie nieograniczone możliwości programowania brzmienia.Sekwencje ruchowe (Motion Sequences) posiadają również asygnowane kontrolery na panelu przednim, ułatwiające sterowanie i zmiany parametrów w czasie rzeczywistym.
- Envelope Follower zwiększ Envelope Follower zamienia sygnał audio na zródło sterujące parametrami syntezatora. Na przykład, pętla perkusyjna może zostać zaprogramowana w parametrach efektów brzmieniowych do tworzenia rytmów albo ścieżka wokalna może sterować wieloma parametrami, odpowiadającymi za „wokalne" ustawienia syntezatora.
Sygnał audio może być nawet źródłem „na żywo" dla wejścia przetwornika analogowo-cyfrowego A/D. 2. Konkretne możliwości generowania brzmienia kolekcję MONTAGE charakteryzuje połączenie dwóch, legendarnych modułów brzmieniowych.
Zostały one unowocześnione i zmodernizowane w taki sposób,kreować i odtwarzać nawet najszczególniej skomplikowane układy dźwiękowe. - AWM2 AWM2 jest zastrzeżoną technologią Yamaha, która służy do kompresji informacji i odtwarzania brzmień.
AWM2 umożliwia bezstratną kompresję danych, zapewniając niezrównane, realistyczne brzmienia najwyższej jakości audio.・128 głosów polifonii stereoDoświadcz bogactwa stereofonicznego brzmienia, dzięki 128 głosom polifonii.・pojemność próbek waveformSeria MONTAGE ma prawie 10-krotnie pokaźniejszą pojemność próbek waveform, w kontraście do MOTIF XF.
Pozwala to na przechowywanie pokaźniejszej ilości sampli instrumentalnych i tworzenie jeszcze bardziej unikatowych brzmień.・Zintegrowana pamięć flashMONTAGE zagwarantuje 1,75 GB pamięci flash, przystępnej dla użytkownika.
Wysoka prędkość odczytu/zapisu informacji umożliwia tworzenie własnych bibliotek próbek i brzmień, pobranych z yamahasynth.com. - FM-X doskonała reprodukcja konwencjonalnego modułu brzmieniowego z lat 80-tych. Moduł FM-X pozwala uzyskać ostre, jasne i wyraziste brzmienia EDM o wspaniałym zakresie dynamiki oraz wielkiej mocy.
MONTAGE zapewnia wiernie odwzorowane klasyczne brzmienia syntezatorów, opartych na 8 operatorach syntezy FM oraz 128 głosach polifonii. Dzięki temu silnikowi brzmieniowemu, liczba przystępnych opcji dźwiękowych jest znacznie szersza.
- Zawartość Instrument powinien posiadać w sobie coś co Cię zainspiruje i wyzwoli Twoją kreatywność. Seria MONTAGE posiada ogromną paletę brzmień, m.in. Świeże próbki flagowych fortepianów klasy premium Yamaha CFX, nowe brzmienia instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych, i wyselekcjonowaną zawartość z syntezatorów z rodziny DX i TX.
Wszystkie brzmienia w MONTAGE zostały zmodernizowane w oparciu o nową technikę Motion Control Synthesis Engine.・KompatybilnośćSyntezatory MONTAGE są kompatybilne z brzmieniami Motif XF. Yamaha opracowuje specjalny konwerter FM, aby instrumenty Montage były kompatybilne dodatkowo z brzmieniami serii DX7.・Brzmienia BösendorferYamaha z radością demonstruje rewelacyjną ofertę dla syntezatorów MONTAGE.
Wszyscy użytkownicy nowych instrumentów otrzymają gratisową bibliotekę brzmień fortepianu Bösendorfer Imperial Premium. - Efekty brzmieniowe linia MONTAGE proponuje wspaniałej jakości pogłosy, znakomicie odwzorowane efekty VCM (Virtual Curcuit Modeling – pol.
Wirtualne modelowanie obwodów). Dzięki postępowemu procesorowi sygnałowemu, syntezatory Montage zapewniają najpotężniejsze dostępne efekty brzmieniowe, a co najważniejsze, o świetnej jakości dźwięku.
Użyj takich efektów jak Beat Repeat, Vinyl Break lub Bit Crusher, by uzyskać bardziej postępowe brzmienie EDM.Możesz choćby dodać kompresji z kluczowaniem "sidechain", aby uzyskać innowacyjny efekt pompowania.
Jeśli chcesz spróbować bardziej konwencjonalnych, vintage`owych efektów, sprawdź m.in. Analog Delay, VCM Phaser, czy symulatory Amp Simulator. Pianiści, chcący podkreślić realizm brzmienia fortepianowego, z pewnością docenią efekt tłumika rezonansu (Damper Resonance) oraz pogłosy reverb HD..
- technologia Pure Analog Curcuit kolekcja MONTAGE profesjonalne złącza symetryczne, oparte na technologii Pure Analog Curcuit (PAC). PAC rozszerza jakość sygnału przed konwersją z sygnału cyfrowego na analogowy, zachowując czystą reprodukcje alikwotów i szersze pasmo przenoszenia.
Dzięki zaimplementowaniu technice PAC, wewnętrzne sygnały MONTAGE są przenoszone na wyjście z zachowaniem ekspresji mocy i jasności. 3. Zorganizowane środowisko pracy Chcesz scalić swój instrument z własnym systemem? Jak chcesz zorganizować swoje środowisko pracy? W jaki sposób chcesz wpływać na reakcję instrumentu podczas grania? Syntezatory MONTAGE odpowiadają na te wszystkie pytania, zapewniając zorganizowane środowisko pracy.
- Połączenia USB Audio/MID Podłącz MONTAGE do komputera, za pomocą przewodu USB i wychwyć każdy niuans swojej twórczości, zapisując własne wykonania bezpośrednio w programie DAW. Sterownik USB może wysyłać równocześnie 16 kanałów i odbierać 3 kanały w jakości STEREO 24 bit/44.kHz w postaci cyfrowych sygnałów audio, w połączeniu z komputerem, albo urządzeniem przenośnym z systemem iOS.
Montage nie wymaga instalacji sterowników, ani uzupełniającego sprzętu!Połączenie USB zagwarantuje na dodatek pełne wsparcie MIDI 16 kanałów.*MONTAGE obsługuje częstotliwość próbkowania do 192 kHz. - Funkcja SSS (Seamless Sound Switching) zwiększ Funkcja SSS (Seamless Sound Switching – pol.
Bezszwowe przełączanie dźwięku) pozwala płynnie zmieniać konfigurację Performance bez cięcia wybrzmiewania i efektów. Jest perfekcyjne do występów na żywo, kiedy należy wykonać kolejny utwór bez zatrzymywania się, lub płynnie przełączać brzmienia w trakcie jednego utworu.
* Ta funkcja jest przystępna dla konfiguracji Performance, które mają maksymalnie 8 partii.. - Wejście przetwornika analogowo-cyfrowego A/D Wejście przetwornika analogowo-cyfrowego A/D przetwarza zewnętrzne źródła dźwięku audio z procesorem sygnałowym instrumentu.
Podłącz mikrofon, gitarę lub inne, dowolne źródło dźwięku i przetwarzaj jego sygnał, za pomocą zintegrowanych efektów brzmieniowych.Użyj Envelope Follower albo Sidechain,tworzyć oryginalne brzmienia.
- Funkcja LIVE SET Live Set pozwala organizować konfiguracje Performance w dowolny sposób, bez konieczności ich kopiowania, zmiany kolejności albo nazwy. Po wybraniu Performance, zarejestruj wybraną pozycję w funkcji Live Set.
Jest to wspaniała funkcja do występów na żywo albo do tworzenia własnego schematu zestawów Performance. - Funkcja Direct Control Assignment Funkcja Direct Control Assignment przypisuje kontrolery do przycisków na ekranie.
Wybierz parametr, wciśnij przycisk Direct Control Assignment i użyj danego kontrolera, aby zaprogramować go do wybranego przycisku. Zobacz, jakie to proste! - załączone oprogramowanie Cubase AI Do każdego syntezatora MONTAGE dołączony jest Cubase AI – mistrzowskie oprogramowanie do produkcji muzycznej producenta Steinberg.
Jest to jeden z czołowych programów DAW, umożliwiających nagrywanie i edycję audio. Specyfikacje rozmiary i waga: Szerokość 1,450 mm (57-1/16") Wysokość 170 mm (6-11/16") Głębokość 460 mm (18-1/8") Waga 29 kg Control Interface KeyboardNumber of Keys 88 Type Balanced Hammer Effect Keyboard Initial Touch Yes Aftertouch Yes Tone generator Tone Generator Motion Control Synthesis Engine AMW2: 8 Elements FM-X: 8 Operators, 88 Algorithms Maximum Polyphony AWM2: 128 (max.; stereo/mono waveforms) FM-X: 128 (max.) Multi Timbral Capacity 16 Parts (internal), Audio Input Parts (A/D*, USB*) *stereo Part Wave Preset: 5.67 GB (when converted to 16 bit linear format), User: 1.75 GB Performance Approx.
1,900 Filter 18 types Effects Reverb x 12 types, Variation x 76 types, Insertion (A, B) x 76 types*, Master Effect x 15 types *A/D part insertion x 71 types (Preset settings for parameters of each effect type are provided as templates) Master EQ (5 bands), 1st part EQ (3 bands), 2nd part EQ (2 bands) Other Controllers Master Volume, AD Input Gain knob, Pitch Bend wheel, Modulation wheel, Ribbon Controller, Control Sliders x 8, Knobs x 8, Super Knob, Data dial Display 7" TFT Color Wide VGA LCD touch screen Connectors [USB TO DEVICE], [USB TO HOST], MIDI [IN]/[OUT]/[THRU], FOOT CONTROLLER [1]/[2], FOOT SWITCH [ASSIGNABLE]/[SUSTAIN], OUTPUT (BALANCED) [L/MONO]/[R] (6.3 mm, Balanced TRS jacks), ASSIGNABLE OUTPUT (BALANCED) [L]/[R] (6.3 mm, Balanced TRS jacks), [PHONES] (6.3 mm, standard stereo phone jack), A/D INPUT [L/MONO]/[R] (6.3 mm, kanon phone jacks) Power Consumption 27 W Accessories AC Power cord, Owner’s Manual, Cubase AI Download Information Live Sets Preset: 128 and more, User: 2,048 Performance Recorder Tracks 16 Sequence tracks, Tempo track, Scene track Recording type Real time replace, Real time overdub, Real time punch in/out Note Capacity Approx.
130,000 notes Note Resolution 480 ppq (parts per quarter note) Tempo (BPM) 5 – 300 Songs 64 songs Arpeggio Parts: 8 Parts simultaneous (max.), Preset: Approx. 10,000 types User: 256 types Sequence formats MONTAGE original format, SMF formats 0, 1 TEST INSTRUMENTU Yamaha Montage Nowy Motif, czy zupełnie inny instrument w segmencie Yamahy? bezapelacyjnie nowy i to pod każdym względem.
Yamaha wyśmienicie wiedziała o tym, że musi zrobić spory krok i użytkownicy nie zadowolą się kolejnymi próbkami AWM2. Kronos pod względem możliwości dość odskoczył Motifowi i nie tylko jemu, tak więc konieczna była potężna zmiana.
Oczywiście każdy liczył na VL, DX, AN,, a także FDSP czyli powrót wszystkich syntez Yamahy, ale Yamaha dała zupełnie coś innego. Doskonałe narzędzie połączone z solidną syntezą FM-X, która dostarcza nam nie tylko konwencjonalne soundy DX-7 lecz i zupełnie inne nowoczesne Dub-Stepowe soundy.
Fortepian już nie składa się z 8 składników, tylko z 32. Jesteście gotowi na zmiany? No to zaczynamy kolejny test! Wygląd: Montage w stosunku do XF zmienił się - i to nad wyraz. Tu wszystko wygląda inaczej, pomimo, że jest na swoim miejscu.
Po pierwsze, potencjometry mają niewielkie diody, które wskazują nam swoje położenie. Knoby również posiadają podświetlenie i można je zestawić z tymi z Norda Stage - także są diodowe i również bez końca. Druga sprawa, to wyświetlacz.
Tutaj jeszcze zmiana, gdyż urósł do 7 cali i jest dotykowy. Dotyk jest bardzo korzystny. Można go porównać do tego z iPada. Kronos pod tym względem wypada słabiej. Po lewej stronie Yamaha otrzymała oprócz Pitch-Bendera i Modulation 2 przyciski Assign, Ribbon, oraz sterowanie Motion Seq.
Prawa część to przyciski związane z wyborem kategorii brzmień, jak i całą edycją. Przyciski po które będziemy nieraz sięgali to Category Search, Performance Control i Part Control i są one optymalnej wielkości do "częstotliwości pracy".
Są również przyciski sterujące pracą rejestratora, który jak się okaże, z sekwencerem ma mało wspólnego przynajmniej w aktualnej wersji systemu. Jest też nowość - czyli Super Knob. Ta gałeczka robi dobrą robotę, ale o tym później.
Nie zapomniano żeby uświetnić Yamahę naszym logo Muzykuj. Teraz każdy posiadacz Yamahy, chcąc czy nie chcąc, będzie je widział. Dziękujemy Yamaho za reklamę!:) Klawiatura: Nie nieraz się to zdarza, ale zdarzyło się, dostaliśmy dwie wersje do sprawdzenia: 88 ważoną i 76 syntezatorową wersję Montage.
Jedni powiadają, że to ta sama klawiatura co w XF, a drudzy że inna. W mojej opinii jest to bardzo podobna konstrukcja i Yamaha choćby przyznaje że tak jest. Realne,zmodyfikowano jakieś elementy i stąd subiektywne różnice.
Jak to u Yamahy, klawiatura jest ciężka i wymaga siły, ale to na plus. Jest to szczególnie komfortowa klawiatura. Co do 76, to także jestem zaskoczony. Jak za każdym razem byłem zwolennikiem 88, tak w przypadku Yamahy sięgnąłbym po lżejszą wersję z pożytkiem dla kręgosłupa, i z wcale nie tak dużym spadkiem przyjemności z gry.
Każdy musi wybrać to, co mu potrzebne, jednak weźcie pod uwagę fakt, iż wersja 76 waży 17 kg, natomiast 88 to już w podrzucie 29 kg:). Japończycy posiadają wyobraźnię. Trend jaki panuje wszędzie to obniżanie wszystkiego co się da, od obszerności silnika do okrajania funkcji w telefonach (nawet IPhone nie ma już wyjścia słuchawkowego Jack).
Nie wiem skąd taka waga u Yamahy i dlaczego nie zdecydowano się na odchudzenie sprzętu. Brzmienia: To będzie fragment tego, co mnie zaskoczyło. Zacznijmy od tego, iż Yamaha pozbywa się trybu Voice. Szczerze zastanawiałem się kiedy to nastąpi, bo 8 warstw na jedno brzmienie, to troszkę niedużo.
Tutaj pojawił się problem, bo jak zmieścić obszerne warstwy nowych fortepianów? Ano właśnie - przenieść je do trybu Perfomance. Tak oto brzmienie fortepianu składa się z 4 składowych, czyli z 4 Voice’ów, co razem daje 32 warstwy.
No dobrze, lecz czy nie łatwiej byłoby zostawić tak jak było, a dać więcej partów w trybie Voice? Stary Kurzweil ma w jednym trybie 32 warstwy i sobie radzi idealnie, sądzę, iż i tu odbyłoby się to bez pokaźniejszych problemów.
Rodzi się pytanie: jak więc wybierać brzmienia do Performance? Zwyczajnie. Wybierasz preset z Performance i ładuje się on w całości. Yamaha udostępniła nam 16 slotów (kanałów MIDI) do użycia. Czyli jeśli chcesz załadować piano o nazwie „CFX Concert" do któregoś ze wcześniejszych brzmień, to załadujesz 4 dodatkowe kanały.
Oczywiście są również brzmienia składające się z jednej warstwy. Yamaha zrobiła porządek w brzmieniach i oznaczyła na niebiesko brzmienia złożone z multipartów, a te które oparto o jeden Part odcień zielony.
Tak naprawdę, odszukamy brzmienia oparte o 8 elementową syntezę AWM, więc można zaoszczędzić kanały MIDI i korzystać z uboższych w struktury syntezy programów. Hammondy. Nauczony doświadczeniem przesuwając Drawbar (suwak) w dół powinienem powiększać miksturę brzmienia, natomiast u Yamahy jest zupełnie odwrotnie.
W trybie Voice wyciszasz brzmienie przesuwając potencjometr w dół i to samo dotyczy Hammonda. Starczyłoby dopisać kawałek kodu, aby suwaki działały ponadto odwrotnie i tyle. A może to nie jest takie proste jak mi się wydaje? Nie wiem.
Wiem tylko, że na „Yamahowcu" to rozwiązanie wcale nie zrobi wrażenia, bo każdy z nich jest do tego przyzwyczajony. Kolejna sprawa, aby zarządzać Drawbarami nie starczy ot tak ich sobie "pociągnąć".
Należy wejść w edit i kliknąć Part Select. W przeciwnym razie wyciszymy tylko kompletnie nasze brzmienie. To jest właśnie pokłosie wyrzucenia Trybu Voice. Może da się to zrobić inaczej, lecz ja na to nie wpadłem (ostatni update systemu zmienił to i można zapisać brzmienie, by drawbary były już na sztywno ustawione, po wybraniu brzmienia).
To tyle z ciekawostek. Polifonia w AWM2 wynosi 128 głosów, lecz przy brzmieniach Hammondowych opartych o dwa kanały (czyli 16 partów) nie zawsze wyrabia. Zapytacie po co 16 partów na Hammonda? 9 to drawbary, a gdzie efekty click, percussion? To dlatego zdecydowano się usunąć Voice, gdyż te 8 to ewidentnie mało, jeśli chcemy symulować wiernie różne brzmienia.
Co nowego? dużo nowego, gdyż mamy już poprawione brzmienia fortepianów, Rhodesów, Hammondów, Gitar. Gitary basowe nie zostały uzupełnione o świeże próbki, natomiast dodano tutaj brzmienia oparte o syntezę FM.
Nową jakość prezentują na dodatek smyki, dęciaki i niemało syntezatorów. Co aby nie mówić, Yamaha otrzymała niezwykle korzystne brzmienia fortepianów. Nowy CFX, jest świetny, a oprócz tego mamy cały dorobek Yamahy w postaci S700, który znamy z S90ES.
Użytkownicy ES twierdzą, że jest to lepsze piano niżeli w S90XS, która posiada już nową próbkę S6 Grand. Posiadacze Montage będą mieli więc duży orzech do zgryzienia, bo standardowo ich instrument ma wszystkie wymienione fortepiany czyli: Full Grand S6 Grand CFX Grand S700 Oprócz tego producent daje użytkownikom za darmo 400 MB - brzmienie fortepianu Boesendorfer.
Brzmi on ślicznie. Zestaw obejmuje 16 presetów i 17 nowych Waveforms’ów. Trzeba się tylko spieszyć, bo ten sound będzie przystępny za darmo tylko do grudnia 2016 roku. To wszystko powoduje, iż instrument brzmi nadzwyczajnie.
Od Rhodesów po CP-80, aż po Wurli i Clavinety. To już nie typowe "Yamahowskie" brzmienia, a próbki z oryginałów. Chociaż te "klasyki" od Yamahy jeszcze znajdziemy. Taka poprawa brzmienia była do przewidzenia, bo skoro minimalny Reface CP miał udoskonalonego Rhodesa niżeli Motif, to coś tu nie grało.
teraz z nadejściem Montage sytuacja się wyrównała. Posłuchajcie próbek nagranych dla portalu Muzykuj poprzez Krzysztofa Pająka: również i ja popełniłem demko fortepianów: Co do fortepianów to moje zdanie jest takie, CFX najlepiej nada się do grania współczesnej muzy Pop, natomiast Boesendorfer do klimatycznych, romantycznych ballad i tak to chyba będzie.
Clavinet również jest rewelacyjny, a klikając w przyciski Scene możemy wybrać w jednym brzmieniu kilka jego wariacji. Od tradycyjnego po brzmienie z samego pickupu, czy także nienaturalnezagadkowe brzmienia.
To samo dotyczy innych programów. W przypadku brzmień oragnowych możemy na nieelastycznie ustawić trafne ustawienia suwaków i przełączać się pomiędzy scenami. Warto poklikać i sprawdzić co oferują Sceny. Wszystkie świeże dęciaki i niemało innych instrumentów pochodzi z Tyrosa 5!
Okazuje się, iż jak w instrumencie zmieni się obudowę, to nagle rozpoczyna lepiej brzmieć;P. Niestety czasy się zmieniły i to keyboard ma udoskonalone brzmienia od stacji roboczych. To dobra zmiana, bowiem w Motifach brakowało brzmień instrumentów akustycznych uzupełnionych o artykulacje SA2.
dzisiaj jest ich sporo, czyli tak jak ma być. Rhodesy na dodatek już nie brzmią „Yamahowsko", a tak jak posiadają brzmieć. Świeże oprogramowanie zminimalizowało opóźnienia, które dało się wyczuć w pierwszej wersji systemu.
Polifonii w AWM mamy 128 głosów. Oto próbki: nad wyraz fajnie brzmią wszelkie pady: Generalnie brzmieniowo pod względem próbek nie ma zarzutów, lecz Yamaha to nie tylko próbki, a synteza FM. FM-X: Nowy silnik FM-X daje radę!
To 8 operatorowy FM, a jak wiemy legendarny DX-7 miał „tylko" sześć. W momencie premiery mieliśmy do dyspozycji tylko brzmienia zapisane w pamięci. To różnorodne mieszanki FM z samplami i to jest generalnie siła!
Po pierwsze, sroga polifonia FM, bo aż 128 głosów. Starusieńki DX7 posiadał 16 głosów, a zatem w Montage drzemie aż 8 DX7 na sterydach bo z filtrami rezonansowymi. Same presety urzekają, są mega miodne i nie trącą starocią.
Oprócz tradycyjnych pianin elektrycznych odnajdziemy niemało padów i syntezatorów (w tym basowych). Ich atrakcyjność to zasługa procesora efektów i dynamiki instrumentu, no i tego, iż składają się z kilku partów, a także dodatkowych efektów zapisanych w Super Knob… miodzio.
Posłuchajcie presetów, które są wyśmienite: w momencie kiedy pisałem test nie było FM convertera i porównałem preset FM podobne z DX7 do legendy: Po opublikowaniu FM Convertera zaaplikowałem SYSEX z DX7 i po przekonwertowaniu załadowałem do Montage.
Efekt był niezwykle pozytywny, aczkolwiek zdarzają się brzmienia nie do końca zgodne z tym co jest w moim DX7. Pamiętajmy dodatkowo o tym, że tam gdzie dynamika się kończy Montage ma jeszcze 27 wartości Velocity w klawiaturze.
Dla tych co nie są obeznani w temacie dopowiem, że Yamaha DX7 dysponuje dynamiką o maksymalnej wartosci 100, natomiast każda współczesna klawiatura sterująca czy syntezator oferują dynamikę Velocity na poziomie 127 i to jest generalnie kanon.
Czy Montage jest blisko DX7? bezapelacyjnie tak! Oto dowód: teraz będzie można w komfortowych warunkach edytować programy FM. Tutaj obszerniejszy ekran, no i samo jego rozplanowanie ukazuje, iż te zmiany nie są tylko kosmetyką.
Edycja podlega podobnej zasadzie co w przypatku składników, z tym, iż tutaj mamy operatory. Synteza FM-X jest w miarę prosta do okiełznania. Do naszej dyspozycji jest kilka konfiguracji algorytmów, które wybieramy z listy.
Synteza FM edycyjnie nie odbiega wzrokowo od AWM, poprzez co intuicyjnie wiemy co gdzie jest. Zresztą sami zobaczcie na screenie jak wygląda ekran roboczy FM-X. Screen: Jak już opanujesz za co każdy parametr jest odpowiedzialny, to już nic Cię nie zaskoczy.
W DX7 operujesz na oślep, a tutaj masz przepięknie rozpisane takie atrybuty jak: Freq Mode, Spectral, Freq, Skirt itp. Wszystko w jednym oknie, bo drugie to już obwiednie - generalnie prościzna. Pomiędzy operatorami poruszamy się klikając w ekran lub w asygnowany przycisk ELEMENT/OPERATOR - co przyspiesza pracę.
Warto się do tego przyzwyczaić, gdyż tak będzie szybciej. Ta sama zasada dotyczyła też Motifa XF/XS. Oczywiście te dwie syntezy można pomiędzy sobą mieszać, uzyskując niezwykłe brzmienia. Najlepiej dowodzi to bank "The best of Montage".
Tam wszystko się rusza, jest nasycone i niesamowicie konkretne. Słuchając tych brzmień wiesz, iż obcujesz z nowym produktem. Reasumując już wszystkie brzmienia, to słychać niesamowitą dynamikę, świeżość i dbałość producenta o detale.
Mnie się niezwykle podoba, no i nie słychać urywania brzmień przy zmianie, a to niewątpliwa zaleta. Z tym borykano się od wielu, wielu lat. Tak więc Yamaha dołączyła do: Korga, Rolanda, Kurzweila, Norda...yyy wróć!
Nord nadal urywa;). Super Knob: Czyli dodatkowy kontroler CC:). Yamaha próbuje nam sprzedać zwykły kontroler jako coś ekstra. No ale pięknie podane i oprogramowane może przynieść o lepszy skutek. Bo po co obsługiwać dwa parametry na raz, skoro możemy to samo zrobić jednym potencjometrem.
Do Knob'a możemy przypisać szereg parametrów i za to będzie on szanowany: bo jest spory, komfortowy i użyteczny. Brzmienia typu Brassy, Smyki, Pady dostają nowego życia. Potencjometr ten jest dużo wygodniejszy do kręcenia filtrem niżeli te znikome "knobki" nad suwakami.
Knob w jednym czasie oferuje do 8 parametrów (assign). Możemy ustawić by w jednym czasie brzmienie piana się wyciszało, a swoją moc objawił pad z ciekawym dzwoneczkiem. Jeśli musimy mieć obie ręce zajęte, to Super Knob'a można zastąpić pedałem expression.
Efekty: Podobnie jak AWM i FM-X można poddać procesorowi efektów. Każdy Part ma dwa bloki efektów A i B, w którym czeka ogrom algorytmów, w tym znane efekty VCM. Jeśli już w jednym brzmieniu mamy swoje efekty, to dodatkowo możemy wzbogacić nasze całe brzmienie o send VAR, Reverb, Master FX i Master EQ.
Cały czas należy pamiętać o tym, co jest naszym pojedynczym brzmieniem, a co jest kontrolą całego Performance. Z czasem nabierzecie doświadczenia. To, czego nie ma w efektach, to możliwość nałożenia jednego insertu np.
na dwa Party. Trzeba je osobno ustawiać, a to nie za każdym razem jest wygodne i nie za każdym razem przynosi dobry skutek. Oto widok Equalizera: poniżej widok listy kategorii efektów: Blok efektów w Part/Common: Blok efektów w Common/Audio: Arpeggiator/ Motion Control Tutaj Yamaha absolutnie nie zawiodła.
Wręcz pchnięto instrument na poziom Korgowskiej KARMY. Możemy włożyć w Perform aż 16 Arpeggiatorów. Ilość przystępnych przebiegów zwala z nóg. Jest ich już 10 tysięcy! Mamy jeszcze 256 komórek wolnych na własne.
Każdy Performance ma 8 trybów Motion, do których możemy przypisywać inne arpeggiatory, zmieniać płynnie modulacje, tworzyć sidechain używając do tego albo Super Knob, albo przełączając się między trybami Motion Sequences.
To absolutnie kopalnia, która pozwala dowolnie animować nasze brzmienia przekształcając je w solidne utwory. Posłuchajcie: Na pliki użytkownika asygnowano 1.75 GB, a próbki Yamahy to 5.67 GB. Nie cała pamięć jest załadowana.
Do pamięci 5.67 GB trafiają próbki ze sklepu Yamahy np. Bezpłatny Imperial, czy Boesendorfer. Warto dodać, iż pamięć użytkownika jest pamięcią Flash, czyli po wyłączeniu instrumentu brzmienia zostają zapisane.
Montage jest kompatybilny wstecz, a więc brzmienia zapisane na XF, czy też zakupione paczki brzmień, powinny działać poprawnie. No i wczytają się o sporo szybciej. Napisałem powinny, gdyż import brzmień opartych o próbki Motifa działa ok, natomiast z importem brzmień opartych o sample jest jeszcze różnie.
Pewnie kolejny update rozwiąże temat. Tak nawiasem, to w XS/XF pasek postępu wczytywania brzmień stał w miejscu i nie było wiadomo czy instrument się zawiesił czy także wczytuje informacje. W nowym modelu pasek działa tak jak należy, czyli przesuwa się zgodnie z załadowanymi brzmieniami.
Motion control zezwala na wprawienie w ruch np. Filtrów. Oto przykład co można z nimi zrobić: Pierwszy przykład demonstruje jak jest ustawiony Motion Seq i jak to brzmi: W drugim przykładzie weszliśmy w edycję sekwencji (co widać na obrazku).
Przed nami teraz stoi otworem cały świat do animacji. Tu widzimy, iż w każdej sequence możemy zastosować jednocześnie dwóch rodzajów "pulsów" - Pulse A, a także Pulse B. Każdy z nich może posiadać najróżniejsze kształty presetowe (standard, sigmoid, threshold, bell, dogleg, FM, AM, M, Discrete Saw, Hold i mnóstwo innych), a także jeden z 32 kształtów użytkownika.
Parametr PRM1 jest ustawiony na 3, co daje mocne "wygięcie" filtra i wpływa na jego otwarcie. Parametr Pulse można odwrócić (forward/reverse), a do tego całość może działać w unipolar i bipolar.
liczba sekwencji może wynosić 8. My ustawiliśmy tylko dwie i w trzecim przykładzie zmieniliśmy sekwencje na pierwszą (prawy górny róg ekranu), a potem na drugą. Jeśli nasza sekwencja w którymś kroku jest dla nas atrakcyjna np.
otwarty filtr na maksa, to możemy ją zatrzymać klikając Motion SEQ HOLD, który znajduje się przy kółkach Modulation. SEQ Trigger powoduje start sekwencji od początku. Sekwencer: Yamaha zdecydowała za użytkowników i zapodała dosyć upośledzony sekwencer w stosunku do tego co znamy z Motifa.
Cóż, to jest znak czasów. Całość nagrań przenosi się na komputery, czy tego chcemy, czy także nie. Zadaj sobie pytanie kiedy ostatnio nagrałeś coś na pokładowym sekwencerze. Pewnie jakiś pomysł by nie zapomnieć.
Jasne, że znajdą się osoby, które namiętnie korzystają z sekwencera, jednak może już czas najwyższy zapoznać się z technologiami przyszłości. Na komputerze niezaprzeczalnie zrobicie więcej i szybciej. Nie mniej jednak sekwencer powinien być pełnokrwisty, czyli z całkowitą edycją, a dzisiaj póki co można go potraktować jako prosty rejestrator.
Owszem nagramy każdą ścieżkę osobno, lecz edycja jest mizerna. Kolejną kwestią jest to, że w trybie GM musimy korzystać z kolorów 8-częściowych inaczej, kiedy użyjemy przytaczanego już tu CFX’a zajmiemy nagle 4 kanały, a mamy tylko 16 ścieżek.
Ja i tak będę się upierał przy swym, iż nagrywanie na komputerze to standard, a sekwencer pokładowy to vintage. Tylko w keyboardach panują troszkę inne zasady i to jest odstępstwo od tej reguły. Należy dodać, iż Yamaha od kilku błyskotliwych lat do swoich instrumentów daje gratis Cubase AI i utrzymuje się to już od modelu Motif XS, a może i od starszego modelu.
Użytkownik dostaje więc konkretne środowisko do pracy i może zacząć prace. Wniosek z tego prosty. Brak sekwencera to raczej nie jest problem. Direct Control Assignnmet: Ta funkcja zezwala na szybkie przypisanie kontrolerów pod solidne funkcje.
Działa to błyskawicznie i sprawnie. Klikasz przycisk Controll Assign, ruszasz kontrolerem, a w tej chwili ekran ustawia się w tryb Control Assign i wybierasz sobie parametr, który ma być przypisany do Twego kontrolera.
Kolejną kwestią jest też ułatwienie dostepu do szeregu funkcji przy pomocy skrótów, których listę wynajdziemy na odpowiedniej stronie w instrumencie. Live Set: Motifowcy zazdrościli Korgowcom funkcji Set List, która powodowała nieurywanie brzmień podczas zmiany,, a także pogrupowanie brzmień według własnych potrzeb.
teraz już nie mają powodów do zazdrości, gdyż Montage posiada tryb Live Set, dzięki któremu mamy możliwość poukładania w kafelki brzmień prędkiego dostępu. Brzmienia możemy ponadto przełączać z nogi za pomocą kontrolera nożnego.
Brzmienia oznaczone symbolem SSS (Seamless Sound Switching) nie urywają brzmień. W sytuacji pozostałych jest różnie. SSS działa w konfiguracji maksymalnie do 8 Partii. Możemy zapisać 2.048 Live Setów użytkownika.
Zadowoleni? Ja szczególnie! Sama organizacja brzmień jest dość komfortowa. Możemy wyszukiwać brzmienia choćby po datach, albo klasycznie według określonych kategorii. W Atrybutach brzmień można zdecydować czy poszukujesz brzmienia opartego o syntezę FM-X, czy zwykłe próbki AWM2.
Wszystko odbywa się szybko. Sam układ miksera dodatkowo daje niemało informacji. Dowiemy się z niego czy klawiatura jest aktywna, czy arpeggiator i MS na danej strefie jest włączony. Oczywistym jest wgląd w głośność poszczególnego kanału, no i jego zakres pracy na klawiaturze.
USB: Nie prowadziłem solidnie testów związanych z interface’m audio,podczas testów z Kamilem Barańskim wyszło, iż Montage jest szczególnie produktywny. Porównaliśmy go z fortepianem Alicia Keys pod Kontaktem.
Motif zawsze w którymś momencie wykrzaczał się wywołując zawieszenie brzmienia. W Montage tego już nie było. Interface obsługuje częstotliwość próbkowania do 192 kHz, a także wysyła 16 kanałów Audio. Na zakończenie zerknijcie w te 3 doskonałe dema wykonane przez nieprzeciętnych muzyków: Wojtka Olszaka, Kamila Barańskiego, Bartka Staszkiewicza, a także Michała Kowalskiego: Zakończenie: Ten instrument jest odejściem Yamahy od tego co było wcześniej.
Może to wzbudzać pozytywne i negatywne myśli. Wiem, że Yamaha niezwykle wnikliwie słucha użytkowników i zbiera informacje równocześnie o błędach jak i świeże pomysły, a więc na pewno ukażą się one w nowych wersjach systemu.
Za co lubimy Yamahę? Za genialne brzmienie, Motion Seq, Live Se, Super Knob i FM-X. Za co nie lubimy Yamahy? Za wagę, mniejszy ekran niżeli w Kronosie, trudniejszą obsługę po wykastrowaniu z trybu Voice,, a także za odwrotnie działające suwaki w brzmieniach organ.
Instrument mógłby posiadać obsługę klawiatury QWERTY USB, kontrolerem USB. Reasumując: Yamaha brzmi wyśmienicie i to jest najważniejsze. Postawiono tutaj na zmienionie kontrolerów, co jest dobrą drogą, a Super Knob jest mega wygodnym rozwiązaniem.
Przyszły nabywca musi z jednej strony na szali postawić wszystko posiadającego Kronosa oraz dwu-syntezową Yamahę Montage. Wybór jest nieprzystępny i o ile w Kronosie według mnie jest komfortowoj pod względem obsługi (no i mamy Polysix i MS-20 na pokładzie), to już brzmieniowo jak przeważnie to kwestia osobistych preferencji.
Niechaj one zwyciężą! Dziękujemy Kamilowi Barańskiemu za współtworzenie testu. Instrument do testów dostarczył Dystrybutor Yamaha Polska.