„Idea zła to czysty absurd, silnie zakorzeniony w naszych umysłach. Gdy przyjrzymy się jej precyzyjnie, rozpoznamy istotnie, że złych i prawidłowych ludzi nie ma równie jak złych czy prawidłowych kotów, słoni, dżdżownic albo delfinów”.Tą odważną tezą niemiecki filozof i publicysta, Michael Schmidt-Salomon, otwiera swoją rozprawę dotyczącą jednej z najważniejszych kwestii ludzkiej egzystencji. Zdaniem autora „zło” i „dobro” to pojęcia abstrakcyjne, nieposiadające realnych odpowiedników w pozaziemskich sferach, istniejące wyłącznie w ludzkiej wyobraźni. Nie oznacza to, że w doczesnym życiu nie doświadczamy stanów negatywnych, nazywanych poprzez większość z nas złymi. Jednak nie są one manifestacją „ciemnych mocy”, lecz zwykłym efektem nieświadomego, niedojrzałego obchodzenia się człowieka z jego jakże ludzkim, pełnym humanitaryzmu potencjałem.Poza dobrem i złem będzie kolejną pozycją w kolekcji Kontrasty i Kontrowersje wydawanej przez dobrą Literaturę. Kolekcję otwiera książka tego samego autora pt. „Humanizm ewolucyjny – dlaczego możliwe jest korzystne życie w złym świecie” (marzec 2012 r.), wyjaśniająca ideę tzw. Humanizmu ewolucyjnego, którego jednym z najważniejszych propagatorów w Niemczech jest właśnie Michael Schmidt-Salomon. Społeczne kontrasty i osobiste dylematy jednostki ludzkiej ukazywaliśmy dotąd w literaturze ładnej, reportażach i książkach autobiograficznych. Obie prace niemieckiego autora stanowią poszerzenie naszego asortymentu o pozycje popularnonaukowe z filozofii społecznej, a w przyszłości również o inne aspekty filozofii i nauki. Michael Schmidt-Salomon jest w obszarze niemieckojęzycznym postacią znaną i uwielbianą, a poruszane poprzez niego kwestie są na tyle istotne, a zarazem kontrowersyjne, iż stanowią idealny punkt wyjścia do zapoczątkowania otwartej debaty społecznej. Poza korzystnem i złem jest w naszym przekonaniu idealnym wprowadzeniem do udoskonalonego zrozumienia psychologicznych podstaw „ciemnej strony mocy” – przede wszystkim zaś ukazuje na podstawie najnowszych rozpoznań neurobiologii uzależnienie człowieka od kształtujących go czynników socjalnych i genetycznych.