
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, zewnętrzny
- Długość [mm]: 210
- Gwint wewnętrzny [mm]: M14 x 1,50 RHT F
- Gwint zewn. [mm]: M10 x 1,25 RHT M
- wymiar stożka [mm]: 12
- parzyste numery artykułów: G1-1218
- Wymagana liczba: 1
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego integralnymi elementami mogą być także sworznie, a także tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały komponent zawieszenia, jednak ponadto podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje oraz sworznie są integralnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się przez stuki lub niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one głównie na zmęczeniu materiału, z którego wytworzony jest wahacz, wygięciu albo pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega na ogół na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać zwykle na skrzypieniu w trakcie przyspieszania albo hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym albo nierównomiernym zużyciu opon, a także wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet nieznaczny luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny poprzez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej stworzona jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może posiadać fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Jednocześnie, choćby wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego typu sytuacjach występuje obfite prawdopodobieństwo, iż uszkodzeniu uległ też sam przegub kulowy, poprzez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po wymianie osłony. Gumowa osłona może na dodatek zamknąć w swoim wnętrzu zgubne dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. Dodatkowo, korzystna praca przegubu kulowego wymaga występowaniu substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana poprzez wodę, wyschnąć albo zostać zanieczyszczona przez ciała obce.
O marce Optimal zawieszenieOptimal AG to niemiecka marka odpowiedzialna za wytwarzanie części do samochodów osobowych i dostawczych. Marka jest na rynku od ponad 20 lat. Specjalizuje się w głównej mierze w tworzeniu głównych części zawieszenia takich jak amortyzatory, łożyska czy wahacze. Na dodatek tworzy na dodatek części dla praktycznie każdego układu: hamulcowego, wydechowego, kierowniczego i wielu innych. W swej ofercie ma też części przeznaczone dla chłodzenia silnika w samochodach. Producent jest znana ze stosowania nowoczesnych technice i wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań. Dzięki czemu wszystkie części, które wywożone są z fabryk Optimal trafiają do samochodów nie tylko niemieckich, lecz też innych marek europejskich. Ponadto znajdują na dodatek zastosowanie w pojazdach produkcji azjatyckiej i amerykańskiej. Części wykonane są z tworzyw wysokiej jakości, co na pewno przyczyniło się do uzyskania wielu certyfikatów respektowanych w Europie i na całym świecie. Części układu kierowniczego (ok. 3000 produktów) produkowane są na postępowych, skrupulatnych maszynach. Poprzez stałe kontrole w trakcie całości trwania procesu produkcji OPTIMAL Polska Sp. Z o.o. Zagwarantuje Państwu wyjątkowo prawidłową jakość produktów. To właśnie podstawa niezawodności naszych komponentów osi i systemów kierowniczych. W przeważającej większości są one poddawane poprzez TÜV-Süd specjalnym procedurom testującym i oceniającym, by ostatecznie osiągalna była certyfikacja i zatwierdzenie artykułu! aby sprostać wymogom najnowszych generacji części zamiennych cykl ten będzie kontynuowany i stale rozwijany.