
- Strona zabudowy: Oś przednia, z prawej, zewnętrzny
- Długość [mm]: 210
- wymiar stożka [mm]: 12
- Gwint wewnętrzny [mm]: M14 x 1,50 RHT F
- Gwint zewn. [mm]: M10 x 1,25 RHT M
- parzyste numery artykułów: G1-1217
- Wymagana liczba: 1
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego nienaruszalnymi elementami mogą być także sworznie i tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast sprawia zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały komponent zawieszenia, jednak w dodatku podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje oraz sworznie są nierozdzielnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się poprzez stuki albo niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one na ogół na zmęczeniu materiału, z którego produkowany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega typowo na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać zwykle na skrzypieniu podczas przyspieszania albo hamowania, stukaniu podczas jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym albo nierównomiernym zużyciu opon, a także wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Choćby niepokaźny luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny poprzez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej stworzona jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, choćby wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego rodzaju sytuacjach występuje obszerne prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ również sam przegub kulowy, poprzez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po wymianie osłony. Gumowa osłona może na dodatek zamknąć w swym wnętrzu zgubne dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. W dodatku, dobra praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana poprzez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona przez ciała obce.
O marce Optimal zawieszenieOptimal AG to niemiecka marka odpowiedzialna za wytwarzanie części do samochodów osobowych i dostawczych. Marka jest na rynku od ponad 20 lat. Specjalizuje się typowo w produkcji głównych części zawieszenia takich jak amortyzatory, łożyska czy wahacze. W dodatku buduje w dodatku części dla praktycznie każdego układu: hamulcowego, wydechowego, kierowniczego i wielu innych. W swej ofercie posiada też elementy dedykowane dla chłodzenia silnika w samochodach. Firma jest znana ze wykorzystywania innowacyjnych technologii i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Dzięki czemu wszystkie części, które wywożone są z fabryk Optimal trafiają do samochodów nie tylko niemieckich, lecz też innych marek europejskich. Na dodatek znajdują jeszcze użycie w pojazdach produkcji azjatyckiej i amerykańskiej. Części wyprodukowane są z materiałów wysokiej jakości, co z całą pewnością przyczyniło się do uzyskania wielu certyfikatów respektowanych w Europie i na całym świecie. Elementy układu kierowniczego (ok. 3000 produktów) produkowane są na progresywnych, precyzyjnych maszynach. Poprzez stałe kontrole podczas całości trwania cyklu produkcji OPTIMAL Polska Sp. Z o.o. Zagwarantuje Państwu wyjątkowo prawidłową jakość produktów. To właśnie podstawa bezusterkowości naszych elementów osi i systemów kierowniczych. W przeważającej większości są one poddawane przez TÜV-Süd specjalnym procedurom testującym i oceniającym, by ostatecznie osiągalna była certyfikacja i zatwierdzenie artykułu! aby sprostać wymogom najnowszych generacji części zamiennych proces ten będzie kontynuowany i stale rozwijany.