
- Strona zabudowy: zewnętrzny, Oś przednia, z lewej
- Długość [mm]: 198
- rozmiar stożka [mm]: 11,8
- Gwint wewnętrzny [mm]: M14 x 1,50 RHT F
- Gwint zewn. [mm]: M10 x 1,25 RHT M
- parzyste numery artykułów: G1-1241
- Wymagana ilość: 1
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego niepodzielnymi elementami mogą być także sworznie i tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje rozszerzone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały składnik zawieszenia, jednak w dodatku podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje, a także sworznie są nierozdzielnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być choćby po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się poprzez stuki albo niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one przede wszystkim na zmęczeniu materiału, z którego tworzony jest wahacz, wygięciu albo pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega z reguły na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać przeważnie na skrzypieniu podczas przyspieszania albo hamowania, stukaniu podczas jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym albo nierównomiernym zużyciu opon i wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet niepokaźny luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej wykonana jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego typu sytuacjach występuje obszerne prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ na dodatek sam przegub kulowy, poprzez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii choćby po zamianie osłony. Gumowa osłona może w dodatku zamknąć w swoim wnętrzu krzywdzące dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. Na dodatek, korzystna praca przegubu kulowego wymaga występowaniu substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana przez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona przez ciała obce.
O marce Optimal zawieszenieOptimal AG to niemiecka marka odpowiedzialna za wytwarzanie części do samochodów osobowych i dostawczych. Producent jest na rynku od ponad 20 lat. Specjalizuje się zwykle w produkowaniu głównych części zawieszenia takich jak amortyzatory, łożyska czy wahacze. Ponadto kreuje dodatkowo części dla praktycznie każdego układu: hamulcowego, wydechowego, kierowniczego i wielu innych. W swej ofercie ma też części asygnowane dla chłodzenia silnika w samochodach. Firma jest znana ze użytkowania nowoczesnych technice i wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań. Dzięki temu wszystkie części, które wywożone są z fabryk Optimal trafiają do samochodów nie tylko niemieckich, lecz też innych marek europejskich. Ponadto znajdują ponadto zastosowanie w pojazdach produkcji azjatyckiej i amerykańskiej. Części wytworzone są z materiałów wysokiej jakości, co z pewnością przyczyniło się do uzyskania wielu atestów respektowanych w Europie i na całym świecie. Elementy układu kierowniczego (ok. 3000 produktów) tworzone są na postępowych, starannych maszynach. Przez stałe kontrole podczas całości trwania procesu produkcji OPTIMAL Polska Sp. Z o.o. Gwarantuje Państwu wyjątkowo dobrą jakość produktów. To właśnie podstawa bezawaryjności naszych składników osi i systemów kierowniczych. W przeważającej większości są one poddawane przez TÜV-Süd specjalnym procedurom testującym i oceniającym, by ostatecznie osiągalna była certyfikacja i zatwierdzenie towaru! by sprostać wymogom najnowszych generacji części zamiennych proces ten będzie kontynuowany i stale rozwijany.