
- Strona zabudowy: Oś przednia, z prawej, zewnętrzny
- Długość [mm]: 217
- Gwint wewnętrzny [mm]: M14 x 1,50 RHT F
- wymiar stożka [mm]: 12,85
- parzyste numery artykułów: G1-680
- Zbieżność stożka: 1/10
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od rodzaju wahacza, jego niepodzielnymi elementami mogą być także sworznie i tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje powiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały komponent zawieszenia, jednak na dodatek podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje oraz sworznie są niepodzielnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być choćby po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się przez stuki lub niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one z zasady na zmęczeniu materiału, z którego wyprodukowany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega z reguły na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać przede wszystkim na skrzypieniu podczas przyspieszania lub hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym lub nierównomiernym zużyciu opon i wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Choćby niewielki luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny poprzez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej produkowana jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Jednocześnie, choćby wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego rodzaju sytuacjach występuje obfite prawdopodobieństwo, iż uszkodzeniu uległ ponadto sam przegub kulowy, poprzez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po zamianie osłony. Gumowa osłona może dodatkowo zamknąć w swoim wnętrzu szkodliwe dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. W dodatku, korzystna praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana poprzez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona poprzez ciała obce.
O marce Optimal zawieszenieOptimal AG to niemiecka marka odpowiedzialna za wytwarzanie części do samochodów osobowych i dostawczych. Marka jest na rynku od ponad 20 lat. Specjalizuje się przede wszystkim w produkowaniu głównych części zawieszenia takich jak amortyzatory, łożyska czy wahacze. Na dodatek kreuje ponadto części dla praktycznie każdego układu: hamulcowego, wydechowego, kierowniczego i wielu innych. W swej ofercie ma też komponenty przeznaczone dla chłodzenia silnika w samochodach. Firma jest znana ze wykorzystywania postępowych technologii i wprowadzania prekursorskich rozwiązań. Dzięki temu wszystkie części, które wywożone są z fabryk Optimal trafiają do samochodów nie tylko niemieckich, ale też innych marek europejskich. Dodatkowo znajdują na dodatek użycie w pojazdach produkcji azjatyckiej i amerykańskiej. Części wytwarzane są z materiałów wysokiej jakości, co na pewno przyczyniło się do uzyskania wielu atestów respektowanych w Europie i na całym świecie. Elementy układu kierowniczego (ok. 3000 produktów) tworzone są na innowacyjnych, precyzyjnych maszynach. Poprzez stałe kontrole podczas całości trwania procesu produkcji OPTIMAL Polska Sp. Z o.o. Zapewnia Państwu wyjątkowo dobrą jakość produktów. To właśnie podstawa niezawodności naszych części osi i systemów kierowniczych. W przeważającej większości są one poddawane przez TÜV-Süd specjalnym procedurom testującym i oceniającym, aby ostatecznie realna była certyfikacja i zatwierdzenie produktu! by sprostać wymogom najnowszych generacji części zamiennych proces ten będzie kontynuowany i stale rozwijany.