
- Strona zabudowy: Oś przednia, zewnętrzny, z prawej
- dla numeru OE: 53540-SH3-003
- Długość [mm]: 180
- rozmiar stożka [mm]: 13
- Gwint wewnętrzny [mm]: M14 x 1,50 RHT F
- parzyste numery artykułów: G1-684
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od typu wahacza, jego nienaruszalnymi elementami mogą być także sworznie oraz tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast sprawia zwiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały składnik zawieszenia, jednak w dodatku podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje, a także sworznie są nierozłącznymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być choćby po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się przez stuki lub niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one przeważnie na zmęczeniu materiału, z którego stworzony jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega zwykle na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać typowo na skrzypieniu podczas przyspieszania albo hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym lub nierównomiernym zużyciu opon oraz wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet nieznaczny luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny poprzez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej stworzona jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może mieć fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, choćby wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego typu sytuacjach występuje spore prawdopodobieństwo, iż uszkodzeniu uległ ponadto sam przegub kulowy, przez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po podmianie osłony. Gumowa osłona może w dodatku zamknąć w swym wnętrzu destrukcyjne dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. W dodatku, poprawna praca przegubu kulowego wymaga występowaniu substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana poprzez wodę, wyschnąć albo zostać zanieczyszczona poprzez ciała obce.
O marce Optimal zawieszenieOptimal AG to niemiecka firma odpowiedzialna za wytwarzanie części do samochodów osobowych i dostawczych. Producent jest na rynku od ponad 20 lat. Specjalizuje się głównie w wytwarzaniu głównych części zawieszenia takich jak amortyzatory, łożyska czy wahacze. W dodatku wytwarza ponadto części dla praktycznie każdego układu: hamulcowego, wydechowego, kierowniczego i wielu innych. W swej ofercie ma też elementy dedykowane dla chłodzenia silnika w samochodach. Marka jest znana ze używania nowoczesnych technice i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Dzięki czemu wszystkie części, które wywożone są z fabryk Optimal trafiają do samochodów nie tylko niemieckich, ale też innych marek europejskich. Dodatkowo znajdują także zastosowanie w pojazdach produkcji azjatyckiej i amerykańskiej. Części wykonane są z tworzyw wysokiej jakości, co bez dwóch zdań przyczyniło się do uzyskania wielu certyfikatów respektowanych w Europie i na całym świecie. Komponenty układu kierowniczego (ok. 3000 produktów) tworzone są na postępowych, skrupulatnych maszynach. Przez stałe kontrole podczas całości trwania procesu produkcji OPTIMAL Polska Sp. Z o.o. Gwarantuje Państwu wyjątkowo korzystną jakość produktów. To właśnie podstawa niezawodności naszych części osi i systemów kierowniczych. W przeważającej większości są one poddawane przez TÜV-Süd specjalnym procedurom testującym i oceniającym, aby ostatecznie osiągalna była certyfikacja i zatwierdzenie artykułu! żeby sprostać wymogom najnowszych generacji części zamiennych proces ten będzie kontynuowany i stale rozwijany.