
- Strona zabudowy: z lewej, Oś przednia
- Długość [mm]: 137
- wymiar stożka [mm]: 12,3
- Gwint wewnętrzny [mm]: M14 x 1,50 RHT F
- parzyste numery artykułów: G1-1216
Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od typu wahacza, jego nierozdzielnymi elementami mogą być także sworznie oraz tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje rozszerzone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały element zawieszenia, jednak dodatkowo podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje i sworznie są niepodzielnymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się poprzez stuki albo niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one zwykle na zmęczeniu materiału, z którego tworzony jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega typowo na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać z reguły na skrzypieniu w trakcie przyspieszania lub hamowania, stukaniu w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym albo nierównomiernym zużyciu opon, a także wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet nieduży luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia lub pęknięcia gumy, z jakiej tworzona jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może posiadać fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, choćby wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego typu sytuacjach występuje wielkie prawdopodobieństwo, iż uszkodzeniu uległ w dodatku sam przegub kulowy, poprzez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii choćby po wymianie osłony. Gumowa osłona może dodatkowo zamknąć w swoim wnętrzu szkodliwe dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. Dodatkowo, poprawna praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana poprzez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona przez ciała obce.
O marce Optimal zawieszenieOptimal AG to niemiecka firma odpowiedzialna za wytwarzanie części do samochodów osobowych i dostawczych. Marka jest na rynku od ponad 20 lat. Specjalizuje się najczęściej w tworzeniu głównych części zawieszenia takich jak amortyzatory, łożyska czy wahacze. Dodatkowo stwarza na dodatek części dla praktycznie każdego układu: hamulcowego, wydechowego, kierowniczego i wielu innych. W swej ofercie ma też elementy dedykowane dla chłodzenia silnika w samochodach. Marka jest znana ze użytkowania postępowych technice i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Dzięki czemu wszystkie części, które wywożone są z fabryk Optimal trafiają do samochodów nie tylko niemieckich, ale też innych marek europejskich. Ponadto znajdują jeszcze wykorzystanie w pojazdach produkcji azjatyckiej i amerykańskiej. Części wytwarzane są z tworzyw wysokiej jakości, co bez wątpienia przyczyniło się do uzyskania wielu atestów respektowanych w Europie i na całym świecie. Komponenty układu kierowniczego (ok. 3000 produktów) produkowane są na progresywnych, starannych maszynach. Poprzez stałe kontrole w trakcie całości trwania cyklu produkcji OPTIMAL Polska Sp. Z o.o. Zapewnia Państwu wyjątkowo dobrą jakość produktów. To właśnie podstawa bezawaryjności naszych składników osi i systemów kierowniczych. W przeważającej większości są one poddawane poprzez TÜV-Süd specjalnym procedurom testującym i oceniającym, żeby ostatecznie możliwa była certyfikacja i zatwierdzenie towaru! by sprostać wymogom najnowszych generacji części zamiennych cykl ten będzie kontynuowany i stale rozwijany.